Language:

EN

Deutschland Flag

DE

Duurzame biologische kipfilet

“Duurzaamheid verkoopt niet”

Dit hoor ik vaak wanneer ik met ondernemers spreek over het verduurzamen van producten. Dan denk ik dus gelijk aan kipfilet.

 

🐓 Waarom? We kennen allemaal het vleesschap in de supermarkt met ‘gewone’ kipfilet en biologische kipfilet in het schap. Wat gebeurt hier?

1.     Klanten zoeken gericht het ‘product’ kip. Dus dan moet een ‘product’ kip wel in het schap liggen.

2.     Is biologische kipfilet even duur als gewone kipfilet, dan zijn veel consumenten geneigd biologisch te kiezen. Is het echter 50% duurder, dan kiezen ze ‘gewone’.

3.     Biologisch betekent voor consumenten een aanname van diervriendelijkheid en misschien een beter milieu. Precies weten doen ze het alleen niet.

 

Het resultaat is dat consumenten geneigd zijn om voor het goedkoopste product te gaan, want waarom zou je ‘zomaar’ meer betalen.

⚠ Meer informatie is noodzakelijk, bijvoorbeeld: ‘Deze kipfilet komt van kippen die langer leven, gezondere voeding krijgen en meer bewegen’.

Nog beter is het zichtbaar maken van de consumentenwaarde, bijvoorbeeld: ‘Deze ambachtelijke kipfilet bevat geen antibiotica en is dus een gezondere keuze’ of ‘Met de aankoop van deze kipfilet help je biologische boeren en stimuleer je de #biodiversiteit’.

 

Okay, hopelijk herkenbaar.

Dus wat betekent deze kipfiletvergelijking dan concreet voor het vermarkten van duurzame producten?

✅ Als er keuze is, wil een klant een kwaliteitsproduct dat past. Het hoeft niet altijd perfect, ‘goed genoeg’ kan voldoende zijn.

✅ Maak zichtbaar waarom er een prijsverschil is! Hoe meer uitgelegd wordt wat het onderscheidende van een product is, hoe hoger de ‘waarde’ en hoe meer de klant bereid is te betalen.

✅ Wees transparant hoe duurzaam het product echt is. Steeds meer klanten vinden dit belangrijk. Ze willen alleen kiezen op basis van feiten en duidelijkheid. Dus geen overdrijven of greenwashing.

 

Het is een must om transparant uit te leggen wat de verschillen zijn tussen het reguliere product en het duurzame alternatief.

 

Herkennen jullie dit ook? Of heb je een andere ervaring of opmerking? Ik hoor het graag!

Contactgegevens:

Mail: hallo@greenpositive.nl
Tel: +31 6 27524878

Language:

EN

Inschrijven nieuwsbrief

We horen graag van je!

Bel ons gerust!

+31 (0)6 27524878

Telefoon en Whats app