Een Happy Meal voor… volwassenen?! 🍔🎬
Soms kom je een doelgroepbenadering tegen die tegelijk bizar én briljant is. Neem wat ik eind vorig jaar in Spanje zag: een billboard van @McDonald’s met een Happy Meal featuring Friends-speelgoed. Joey, Phoebe, Monica, Chandler, Ross en Rachel als poppetjes. Alles ter ere van het 30-jarig jubileum van de serie Friends.

Mijn eerste gedachte? “Oh, wat leuk!”.
Mijn tweede gedachte? “Maar wacht… waarom zou een kind hiermee willen spelen?”
En toen kwam mijn derde gedachte, toen eenmaal mijn beroepsdeformatie insloeg: “Aha! Ik snap het!”
Dit was helemaal niet voor kinderen. Dit was voor mij! De Friends-generatie. Mensen die de serie nog steeds schaamteloos bingen en zonder na te denken de derde rewatch starten. Wij zijn de ouders die bij McDonald’s komen en denken: Ja, natuurlijk wil ik een Phoebe-popje bij mijn burger!
Slimme doelgroepkeuze
Wat McDonalds hier zo sterk doet is dat ze juist niet naar de klassieke ‘klant-van-de-klant’ kijken, maar rechtstreeks naar de ouder, de échte beslisser.
En dat vinden we interessant. Want als je kijkt naar de hele keten, of het nu de klant, klant-van-de-klant of zelfde de klant-van-de-klant-van-de-klant is, ontdek je waar de werkelijke waarde zit. Juist dáár kun je duurzaam verschil maken én slimme keuzes laten landen.
En McDonalds en duurzaamheid? Geen gouden combinatie, dat klopt. Maar marketingtechnisch spot-on!
Wat het McDonalds opgeleverd heeft? Sowieso enorm veel exposure, maar juist ook nieuwe klanten. En precies dat wil je, want doordat de hamburgers van McDonalds heel consistent in smaak, emotie en kwaliteit zijn, bind je vast klanten. Zeker omdat uiteindelijk de kinderen het speeltje, of dat nu Joey, Monica of een gewoon simpel poppetje is, gewoon heel leuk vinden en meer willen.
👉 Moraal van het verhaal: Ken je doelgroep en spreek ze aan op wat hen écht triggert. McDonald’s deed dat hier briljant. Wat kunnen wij daarvan leren? Dat slimme keuzes in de keten altijd beginnen bij goed kijken. En anders durven denken.
Wil jij weten hoe je dit ook kunt toepassen op jouw organisatie of merk? Neem hier contact met ons op, we denken graag met je mee.
